Dette blogginnlegget ble opprinnelig publisert på Marianne sin blogg og er over 5 år gammelt. Det kan være utdatert så derfor har vi ryddet for linker og andre ting. Hvis du trenger hjelp med å få konverteringer på nett så ta gjerne å ta kontakt med oss her, vi har oppdatert kunnskap og ekspertise. Vi tror at du kan få utbytte av vår artikkel om annonsering som du finner her.

Som markedsførere på nett er konverteringer på nett det viktigste for oss. All markedsføringen vi gjør på nett bør handle om å skaffe mer forretning og hente inn flere potensielle kunder. Det har altså ikke noe å si om nettstedet ditt er råbra. Uansett hvor fint nettstedet ditt er vil du være avhengig av at trafikken som kommer inn på nettstedet blir der, ikke flykter ut igjen før du har fått sagt «Hei!».

I dette blogginnlegget vil jeg dele mine beste konverteringstips med deg, teknikkene som øker prestasjonen på markedsføringen du gjør på nett.

1. Tydelig kommunikasjon

Vær konkret og presis i kommunikasjonen. Fortell brukerne nøyaktig hva de møter hvis de klikker på en lenke som du deler. Enten det er sosialt, i en annonse eller andre steder. Da er sannsynligheten for at brukerne som klikker på lenken eller annonsen faktisk ønsker å havne der du sender dem. Såkalt «click-bating«, oppdateringer og annonser som er laget for å trigge nysgjerrigheten og klikk vil føre til høy fluktfrekvens, altså at brukeren klikker seg raskt ut igjen. Den brukeren er ikke interessert i å bli på nettstedet ditt, og da utføre den handlingen du ønsker de skal gjøre. (Dette er faktisk så negativt at til og med Facebook nå endrer algoritmene sine mot slik kommunikasjon.

2. Velg remarketing annonsering

Rimelig og relevant. Det er mer 70% mer sannsynlig at en som har besøkt nettstedet ditt vil komme tilbake å konvertere, enn en tilfeldig person som ikke har besøkt nettstedet ditt. Nå kan du vise remarketing annonser i Googles annonsenettverk (innebærer også Vg.no, Dagbladet.no, sol.no og tv2.no) og på Facebook.  Når du da annonserer direkte mot dem vil du minne dem på at du er der fortsatt.

3. Bruk long-tail søkefraser i søkemotoroptimaliseringen

Mindre konkurranse. Mer nisjebasert. Krevende. Søkemotoroptimalisering gir ingen garani, og kan til tider være veldig utfordrende å jobbe med. Det jeg har sett som gir høyere konverteringer er såkalte long-tail søkefraser istedenfor konkrete søkeord.

4. Målrettede tilbud.

Alle mennesker liker å føle seg spesielle. Kan du lage ekstremt målrettede tilbud i remarketing kampanjene dine, eller ved hjelp av demografiske/geografiske variabler i Google Adwords og på Facebook vil markedsføringen din bli både mer personlig og mer relevant.

Eksempler på tilbud som får brukeren til å gjennomføre ønsket handling, ved å føle seg unik, og som ikke koster deg mye:

  • Gratis frakt
  • 10% rabatt
  • kupong
  • rabattkode
  • invitasjon til et kommende (lukket) arrangement

5. Listebygging

Nettstedet ditt. Bloggen din. E-postlisten din. Disse tre er dine eide kanaler, der du bestemmer. I sosiale plattformer bare låner du plassen. Så når du får noen til å sette seg opp på din nyhetsbrev-liste da gir noen deg lov til å kommunisere direkte med de. Her kan det ikke komme noen algoritmer å endre på ting. I nyhetsbrevet ditt er det du som bestemmer. Og det er dine lister, med navn som er interessert i deg og din bedrift. Bygg derfor alltid lister. De består av potensielle kunder, som vil ha en dialog med deg. Benytt anledningen i hvert nyhetsbrev til å skaffe flere konverteringer på nettstedet ditt.

6. Facebook innsikt, Iconosquare, TweetReach og Google Analytics

Skaff deg innsikt i tilhengerne dine i sosiale kanaler og på nettstedet ditt.  Når er de online, hvilke interesser har de, hvilket kjønn er de og hva er typiske kjennetegn på dine følgere? Bruker de mobil eller nettbrett? Hva engasjerer de seg i? Bruk den informasjonen du finner i verktøyene til å skreddersy kommunikasjonen mot dem.

(Iconosquare (Tidligere Statigr.am) er et instagram verktøy, TweetReach er et Twitter verktøy.)

7. Konverteringssporing

Facebook har en egen konverteringssporing, og det finnes flere måter å spore konverteringer på i Google Adwords. Det viktigste er at du alltid, alltid sporer konverteringer. Hvis du er en aktiv markedsfører i sosiale medier eller en ivrig annonsør må du alltid tenke hva du får igjen for det arbeidet du legger inn. Den eneste måten du finner ut av hva du får igjen for tiden og pengene du investerer, er ved konverteringssporing.

Nå har jeg delt mine 7 beste tips for å øke konverteringer ved hjelp av markedsføring på nett.  

Blir veldig glad om du vil dele med meg hvordan du skaffer konverteringer til ditt nettsted i kommentarfeltet under. 

Øk salget i nettbutikken nå!

Få innlegget som Ole Petter har skrevet om krisesalg i nettbutikken direkte i din e-post.

You have Successfully Subscribed!