De siste årene så har det omtrent vært umulig for en bedrift som ønsker å vokse og skalere å gjøre dette uten å bruke internett som medium. Samtidig så har det aldri vært enklere for en bedrift å vokse så lenge man gjør riktig og effektiv markedsføring som fungerer. Den største utfordringen er nettopp å gjøre de riktige valgene når det kommer til valg av plattform, kommunikasjon, strategi og hvordan man skal bruke sitt markedsbudsjett.

Før internett sitt inntog så kunne man lage en god flyer eller ha et fengende innstikk i en avis som man kunne bruke gang på gang. Dette er en sterk kontrast til markedsføring på nett hvor man i stor grad får verdien av å målrette med dynamiske annonser som er målrettet og som optimaliseres underveis.

Vi har over 10 års erfaring med annonsering på nett og vi lærer selv stadig nye ting. Det er nettopp dette som gjør jobben vår så spennende men samtidig utfordrenende. Det som fungerte i går, fungerer ikke nødvendigvis i dag. Derfor bruker vi mye tid på å oppdatere oss og vi bruker mye tid på å teste ut nye ting for å gjøre våre egne erfaringer.

Hvilke annonseplattformer jobber vi med?

Hvert år så kommer det en ny plattform med nye muligheter for annonsering og målretting på. Det er ikke slik at alle typer annonsering passer alle bedrifter og det er heller ikke alt som fungerer alle steder. Noen plattformer er helt åpenbare og andre må testes ut før man konkludere om det fungerer eller ikke. Vi har prøvd å beskrive plattformene vi jobber med nedenfor, dersom du skulle ha noen spørsmål om disse så må du gjerne ta kontakt med oss så hjelper vi deg ved første mulighet.

Google Annonsering (Google Ads)

Hvis man i dag ikke kjører annonser i Google som bedrift så går man glipp av mange potensielle kunder. Google er søkemotoren som på verdensbasis har 75 % av alle søk. I Norge så er trolig denne andelen mye høyere ettersom det ikke er noen veldig gode norske alternativer til Google. I Google så kan du sette opp annonser som blir synlig for de som søker i Google etter søkeord som er relatert til din virksomhet. Man betaler ikke for at Google viser annonsen din, du betaler for eventuelle klikk fra Google.

En godt oppsatt kampanje i Google vil derfor genere svært måleretta, relevant og motiverte besøkende til din bedrifts nettside. Vi kan hjelpe deg med å sette opp en kampanje i Google etter alle kunstens regler som blir en egen salgsmaskin for din bedrift.

Facebook annonsering (Facebook Ads)

Facebook er noe nesten alle har og er en effektiv plattform for mange bedrifter å være på. Facebook er en perfekt annonsekanal for deg som ønsker å målrette dine annonser mot målgrupper innenfor et avgrenset geografisk område, med spesielle interesser eller på kjønn. For noen bedrifter er Facebook helt suverent og for andre så fungerer det ikke like godt.

Instagram annonsering

Instagram er en svært effektiv annonsekanal hvis den blir brukt riktig. Facebook eier Instagram og det er derfor en del av deres annonseprodukt. En godt optimalisert kampanje på Instagram kan gi gode leads til en bedrift eller veldig god branding.

LinkedIn annonsering

LinkedIn er en plattform som har blitt spesielt populær å bruke som bedrift for å vise frem prosjekter, kompetanse og selvfølgelig et utrolig viktig medium for å tiltrekke seg riktig kompetanse.  Dette er en plattform som er et naturlig valg hvis man søker etter nye ansatte men det kan brukes effektivt for å få nye kunder til din bedrift.

YouTube Annonsering

YouTube er omtrent blitt en daglig syssel for veldig mange, både unge og eldre. YouTube er eid av Google og er derfor en del av deres annonseprodukt. En effektiv kampanje på YouTube kan være perfekt til remarketing eller generell branding av en bedrift.

TikTok

Dette er en ny kanal men som er spådd å kunne bli større enn både Facebook og Instagram. Det er mulig å sette opp annonser…..

Hvordan lykkes med annonsering på nett?

For å lykkes med annonsering på nett så er man helt avhengig av å oppfylle noen enkle suksesskriterier. Det er viktig å tenke på at ikke bare skal du lage annonser som folk klikker på, du skal gjerne konvertere disse besøkende på din nettside til et kjøp, et lead eller hva enn som er ditt mål. Derfor er det utrolig viktig å gi seg selv de beste forutsetningene for å få en konvertering:

En god landingsside

Når du kjøper trafikk så vil dette koste deg penger for hver eneste besøkende du drar inn på din side. Derfor bør man sørge for at nettsiden de lander på etter å ha klikket på din annonse er optimalisert for den konverteringen du ønsker. Noen velger å lage egne landingssider for annonser og andre velger å gjøre slik at nettsiden er optimalisert for konverteringer:

  • Det bør komme klart frem hvor man konverterer
  • Gjør det enkelt å konvertere
  • Siden bør ha et rent design og strukturert innholdet
  • Ha et «minmalistisk» design
  • Legg inn referanser og andre signaler som «overtaler» den besøkende
  • Siden MÅ være responsiv/optimalisert for telefoner

Målgrupper

Annonseverktøyene fra de forskjellige plattformene gir deg muligheten til å kjøre din bedrifts markedsføring mot målgrupper. Dette er en ypperlig mulighet som vi ofte ser at flere bedrifter glemmer når de setter opp annonser. Hvis du ikke vet hva din målgruppe er så kan en god øvelse være å sette seg ned med kundelisten du har i dag. Prøv å analyser kundene du har i dag for å lage «profiler» på disse og dermed bruker du disse når du skal velge ut målgrupper.

Måling og evaluaering underveis

I en perfekt verden så lager man en annonsekampanje og ferdig med det. Du kan selvfølgelig ha flaks å få gode resultater på denne måten, men for å lykkes så må man inn å måle og gjøre endringer underveis. Det kan f.eks være at en målgruppe ikke fungerer eller kanskje at en plattform ikke fungerer. Vi kan dermed ikke understreke nok viktigheten av å målinger og gjøre endringer etterhvert som man ser behovet for dette.

Innhold

For å lykkes med annonsering så trenger man godt innhold til kanalene man er i. Det er viktig for bygge troverdighet, kredibilitet og selvfølgelig gjøre seg selv mer relevant. Man kan bruke innholdet i markedsføringen, ofte så gjør dette at man treffer mer målretta og ikke minst at relevansen blir bedre. Resultatet av dette er gjerne billigere konverteringer som igjen gir deg høyere margin på din annonsering.

Hvor mye koster annonsering?

Dette er et spørsmål som er veldig individuelt på hver kunde. Prisen på selve oppsettet og implementeringen av annonse-kampanjen kommer ann på hvor mange annonser og kampanjer man skal lage. Deretter så kommer det inn klikkprisen på annonsene, dette er avhengig av hvilken bransje man er i og hvilke målgrupper man ønsker å nå.

Våre avtaler på annonsering løper gjerne i 6 eller 12 måneder. Dette er fordi at vi ønsker at du som kunde skal få verdi av din kampanje og en kampanje må alltid optimaliseres før man kommer i gang. Vi er fleksible og tilpasser alltid tilbudet etter dine behov som kunde!

 Hvordan jobber vi med kunder på annonsering?

Vi jobber med hver kunde som forskjellig case. Alle kunder har et forskjellig utgangspunkt i forhold til hvilket produkt man selger, budsjett og spesielle ønsker. Vi jobber veldig strategisk og legger alltid en plan sammen med våre kunder. Vi er opptatt av å analyse før vi lager en kampanje for å gi alle våre kunder et godt utgangspunkt og selvfølgelig underveis slik at kampanjen får det beste resultatet.

Om du skulle ønske et uforpliktende tilbud på hvordan vi kan hjelpe din bedrift med annonsering så ta kontakt med oss. Vi tar gjerne en uforpliktende kaffe eller et møte med deg for å diskutere hvordan vi kan hjelpe deg.

Ole Petter

Ole Petter

Digital rådgiver // SEO Spesialist

Ole Petter har en bachelorgrad fra Markedshøyskolen og har over 10 års erfaring med både innholdsbasert og teknisk SEO. Kompetansen hans kommer fra en ekstremt høy interessere av å vinne rangeringer i søkeresultatet i Google og høste resultater av arbeidet han legger inn. Han er morsom og uhøytidlig og elsker å lære bort sine triks til nye venner.

Kom i kontakt med Ole Petter her .