Sosiale medier er blitt en viktig del av kommunikasjonen og ikke minst markedsføringen til mange bedrifter. Det kommer stadig nye sosiale kanaler og det kan være vanskelig å vite hvordan man som bedrift burde bruke dissse kanalene. I dette blogginnlegget så ønsker vi å fortelle litt om hvordan man kan bruke sosiale medier og hvordan vi jobber med sosiale medier for våre kunder.

Hva er sosiale medier?

Hvorfor bør en bedrift være på sosiale medier?

Hvilke sosiale kanaler jobber vi med?

Hvordan jobber vi med sosiale medier?

Våre tips til bedrifter som ønsker å lykkes på sosiale medier

 

Hva er sosiale medier?

Sosiale medier er noe som for alvor kom på begynnelsen av 2000-tallet. Det var da vi så plattformer som Facebook, Twitter, LinkedIn og MySpace komme på banen. På Wikipedia så defineres sosiale medier som «datamedierte teknologiske plattformer som gjør det lettere å dele informasjon, ideer, bilder og andre oppdateringer via virtuelle nettverk og samfunn».

Det er dermed enkelt forklart nettsider hvor man kan komme i kontakt med andre og dele informasjon med andre. Sosiale medier er defor en definisjon på veldig mange forskjellige typer nettverk hvor man deler noe på en eller annen måte.

De største nettverkene innenfor sosiale medier er Facebook, Snapchat, Instagram, LinkedIn, Twitter og TikTok. Hvert eneste år så kommer det nye former for sosiale medier og måten vi bruker de endrer seg hele tiden.

 

Hvorfor bør en bedrift være på sosiale medier?

Vi mener at det er viktig for alle bedrifter å bruke sosiale medier. Det er der kundene er og det er der man kan bygge en preferanse for nettopp din bedrift. På sosiale medier så kan man som bedrift:

  • Bygge tilitt
  • Selge
  • Gi ut informasjon til eksisterende kunder
  • Vise frem hvem som står bak bedriften (de ansatte)
  • Nå ut til nye kunder
  • Vise frem kompetansen som man har i bedriften
  • Tiltrekke seg ny kompetanse
  • Gjøre seg attraktiv for ny kompetanse

Det er viktig å nevne at vi ikke nødvendigvis mener at alle bedrifter bør være i alle kanaler. Hvilke kanaler du som bedrift burde satse på kommer ann på hvilke mål du har og hva du ønsker at resultatet skal bli. Dette er typiske faktorer man setter opp i en digital strategi som du kan lese mer om her.

Hvilke sosiale kanaler jobber vi med?

I Makai så jobber vi med de aller fleste sosiale medier. Vi følger nøye med på hvilke muligheter som er der ute og hvor det er norsk brukermasse. Nedenfor har vi listet opp alle de kanalene vi jobber i dag:

Facebook

Dette er det sosiale mediet som de aller fleste bedrifter har brukt. Veldig mange har en Facebook-side men det er overraskende få som faktisk bruker disse. Det kommer stadig nye funksjoner og muligheter for deg som bedrift når det kommer til Facebook. Vi har oppdatert kunnskap og vet hvordan du effektivt kan bruke Facebook for å nå dine mål.

Instagram

Dette er en plattform som stadig flere bedrifter bruker når de skal kommunisere utad. Det er en plass hvor man kan dele bilder, video og historier som kan bygge tillitt, Det er en plattform som vi selg har brukt aktivt lenge når vi jobbet som konsulenter for å nå ut til nye kunder og får å dele vår kunnskap. Det fungerer og vi vet hvordan din bedrift kan bruke Instagram for å nå dine mål.

LinkedIn

LinkedIn er en plattform som har eksistert helt siden 2003 men har de seneste årene blomtret skikkelig opp som en plattform for bedrifter. Før var LinkedIn kun en plass med digitale CV-er nå er LinkedIn blitt stedet hvor man som bedrift kan utvikle sitt eget nettverk, komme i kontakt med potensielle nye kunder, tiltrekke seg ettertraktet kompetanse og kommunisere med eksisterende kunder. Det er utrolig mange muligheter som ligger i LinkedIn for deg som bedrift. Vi har oppdatert kunnskap og jobber med LinkedIn aktivt selv for å skalere Makai. 

Twitter

Dette er et gammelt medium som før fungerte litt som LinkedIn gjør nå. Nå er dessverre Twitter ikke like mye brukt blant bedrifter men det kan være en viktig plass for din bedrift å være hvis man effektivt ønsker å dele informasjon. Vi har oppdatert kunnskap om Twitter og hvordan din bedrift kan bruke Twitter på en god måte.

YouTube

YouTube har gått fra å være et sted man gikk for å se en morsom kattevideo til å bli en plattform for læring og informasjon. YouTube kan være en god plass for bedrifter å nå ut til nye kunder eller bruke kanalen for å gi informasjon til sine kunder.

TikTok

Dette er en ny plattform men som vokser i rakettfart, vi holder stadig på med egne eksperimenter for å finne ut mulighetene for denne plattformen. Spesielt med tanke på både

Hvordan jobber vi med sosiale medier for våre kunder?

Når vi jobber med sosiale medier for å våre kunder så bunner dette ut i fra en digital strategi. I samråd med kunde så definerer vi noen klare mål som bedriften skal nå og hvordan man skal nå disse. På bakgrunn av denne så legger vi en strategi for hvilke sosiale medier bedriften skal bruke og hvem som skal gjøre hva. Vi tilbyr følgende:

Strategi for sosiale medier

Vi hjelper deg med å legge en plan for hvordan du kan bruke sosiale medier effektivt for din bedrift. Vi ser på hvilke mål du ønsker og sammen med deg så legger vi en plan for hvordan du skal nå disse målene. Her bestemmer man hvilke steder bedriften skal være på og hva man skal kommunisere.

Innholdsproduksjon

Det kan være vanskelig å sette av tid til å produsere innehold som skal publiseres i de forskjellige kanalene. Vi hjelper deg gjerne med produksjon og publisering av innhold på sosiale medier. Vi planlegger innholdet og lager dette i samråd med deg som kunde. Det betyr at du kan sikre din bedrifts tilstedeværelse i sosiale medier og god kvalitet på innholdet i de forskjellige kanalene.

Kurs i sosiale medier

Vi forstår at noen bedrifter ønsker å gjøre sosiale medier selv derfor tilbyr vi kurs innenfor sosiale medier. Her lærer du alt i fra hvordan du kan lage innhold til sosiale medier, verktøy du kan bruke og vi hjelper deg med å komme i gang. Våre kurs er skreddersydde til din bedrift slik at du går uten døren klar til å ta din bedrift til nye høyder!

Annonsering i sosiale medier

Før å få god rekkevidde på innlegg så må de aller fleste bedrifter som ønsker å være tilstedet på sosiale medier bruke muligheten som ligger i annonsering. Vi hjelper deg med å sette opp kampanjer. Du kan lese mer om hvordan vi jobber med annonsering  her!

Våre beste råd til deg som ønsker å lykkes med sosiale medier

Vi har jobbet med sosiale medier de siste 10 årene aktivt både som konsulenter og med egne prosjekter. Basert på vår erfaring så har vi laget noen råd som du skal få helt gratis av oss:

  1. Sett klare mål for hva bedriften ønsker å få ut av sosiale medier
  2. Engasjer deg i andre sitt innhold
  3. Ikke vær redd for å teste forskjellige typer innhold
  4. Skill deg ut fra dine konkurrenter
  5. Velg en plattform for bedriften og dominer den i din bransje først
  6. Planlegg innhold for hver måned
  7. Ikke bruk bilder fra bildedatabaser
  8. Sett av tid til å lage innhold
  9. Ikke bare tenk salg
  10. Lag innhold som engasjerer

Hvis du trenger flere tips til hvordan din bedrift kan bruke sosiale medier, ta kontakt med oss. Vi kan hjelpe deg med alt du trenger for å få din bedrift synlig i sosiale medier.

Marianne Vikse

Marianne Vikse

CEO // Spesialist digital strategi

Marianne har en bachelorgrad i merkevarebygging fra Markedshøyskolen og har arbeidet med digital strategi, søk og sosiale medier i over 10 år. Hun har jobbet med mange små, mellomstore og store bedrifter på nett. Siden 2014 har Marianne drevet sitt eget firma samtidig som hun har balansert familielivet med 3 barn. Hun fokuserer på resultater og elsker å se bedrifter lykkes på nett. Ønsker du å lykkes med din digitale strategi bør du snakke med Marianne!

Kom i kontakt med henne her .