SEO eller søkemotoroptimalisering er en tjeneste som stadig er i endring. I Makai så har vi spisskompetanse på SEO.  Makai har over 10 års erfaring med SEO i forskjellige roller og bransjer.

Vi har laget en innføring i SEO som er basert på vår lange erfaring. I vår guide nedenfor kan du finne alt du trenger å vite om SEO, vi har valgt å dele vår guide inn i følgende punkter:

Hva er SEO?

Hvorfor investere i SEO?

Hva påvirker rangeringene i Google?

Hvordan komme i gang med SEO?

Hvor mye koster SEO?

Ta gjerne kontakt hvis du har noen spørsmål om noe som ikke er dekket i dette blogginnlegget. Om du skulle ønske å lære mer om SEO så kan vi anbefale et SEO-kurs fra oss. Da tar vi ut en dag av vår kalender for å vise deg hvordan du kan jobbe med SEO på. Hvis du ønsker å få hjelp til søkemotoroptimalisering så kan du gjerne ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift i søkemotorene.

Hva er SEO?

SEO står for «search engine optimization», oversatt til norsk så blir det søkemotoroptimalisering. SEO handler kort forklart om å optimalisere en nettside for mer synlighet i søkemotorene. I hovedsak så jobber man stort sett med å optimalisere nettsiden for Google, ettersom det igjennom denne søkemotoren at det er flest søk. Med SEO så ønsker man å få en nettside til å rangere på den øverste plassen rett under annonsene på noen utvalgte ord eller søkefraser.

Vi kaller trafikken som kommer fra søkemotorene for organisk trafikk. Den organiske trafikken kommer fra søkeresultatet nedenfor annonsene i søkemotorene og man betaler ikke for klikkene her. Organisk trafikk har ofte høy kvalitet i form av at de som søker er i kjøpsmodus og man er ikke begrenset av et budsjett for trafikken som kommer inn. På bakgrunn av dette så har konkurransen i søkemotorene blitt høy de seneste år innenfore flere bransjer.

Hvorfor bør bedrifter investere i søkemotoroptimalisering?

SEO bør være en del av enhver bedrifts digitale strategi og det finnes veldig mange grunner til at man burde investere i SEO. Nedenfor har vi oppsummert i punkter men vi har skrevet et lengre blogginnlegg som forteller deg akkurat hvorfor bedrifter burde investere i søkemotoroptimaliseirng:

  • Man henter inn kunder direkte uten noe fordyrende eller forsinkende mellomledd
  • Ved å rangere godt i søkemotorene så viser man styrke og konkurransekraft
  • SEO gir din bedrift synlighet som du kan bruke til å formidle ditt budskap og ditt brand
  • Når man rangerer høyt på søkeord i sin nisje så gir dette deg en kredibilitet som kunder og samarbeidspartnere legger merke til
  • Hvis man investerer i SEO så får man en god ROI over tid i form av salg og nye kunder
  • Trafikken fra organisk konverterer bedre og har høyere kvalitet enn annen trafikk
  • Investeringen din i SEO kan måles på flere måter og man kan enkelt finne ut ROI av investeringen
  • SEO vil redusere din gjennomsnittelige kostnad for å få en en kunde
  • Søkemotoroptimalisering kan redusere kostnader du har til annonsering i dag

Hva optimaliserer man når man gjør SEO?

SEO vokser som fag hele tiden og det er stadig nye faktorer som man jobber med når det kommer til SEO. Når man optimaliserer mot søkemotorene så ønsker man at søkemotorene skal anerkjenne nettsiden din som:

  • En autoritet innenfor din nisje eller bransje
  • Brukervennlig
  • Trygg
  • Informativ
  • Ekspertise innenfor din nisje eller bransje

Det er algoritmene til søkemotorene som scorer nettsider. Det ligger utrolig mange parametere inne i algoritmene til søkemotorene og man må derfor jobbe ganske bredt for å få til denne anerkjennelsen. Vi som jobber med SEO har likevel klart å dele faget inn i 5 viktige grener som sammen kan gi resultater i søkemotorene:

Intern SEO

På engelsk så kalles dette for «on-page seo», vi liker å bruke norske ord her. Dette er den grenen av SEO som sammenfatter alt som skjer på din egen side. Det er alt i fra metabeskrivelser, riktig bruk av titler og interne linker. Det er her man ofte kan hente gevinster i form av bedre rangering relativt raskt. Her kan det være enkle endringer som skal til å for øke rangeringene betraktelig.

Teknisk SEO

Dette er den delen av SEO som går det rent tekniske. Det handler om se på faktorer som at nettsiden laster raskt, tilgjengelig for søkemotorene, strukturert data og at det ikke er mange døde linke. Når man jobber med teknisk SEO så handler det om å kombinere god kunnskap med gode verktøy som sammen gjør at man sørger for at en nettside er godt teknisk optimalisert.

Innhold

Innhold er en av de faktorene som har blitt særdeles viktig når man ønsker å rangere som nummer 1 i Google. Her handler det om å skrive godt innhold som svarer på det de potensielle kundene i Google søker etter. Vi har skrevet et eget blogginnlegg om hvordan du kan skrive innhold som rangerer. Selv om innhold er ganske enkelt å skrive så kan det for mange være vanskelig å sette av tid og lage innhold over tid. Vi i Makai har skrevet flere hundre tusen ord for bedrifter som ønsker å rangere i Google og vi hjelper deg gjerne med innhold. Du kan lese mer om hvordan vi kan hjelpe deg med innhold her.

Linker

Linker eller lenker er noe som har vært en del av Google sin algortime helt siden starten og fortsatt er det en viktig del av optimaliseringen av nettside. For de aller fleste bedrifter så handler dette om å bruke omtaler, nettverk og samarbeidspartnere riktig. Det handler om å legge en strategi for hvordan din bedrift kan få flere linker inn og hvordan din bedrift i fremtiden kan utnytte mulighetene for linker best mulig. Vi har skrevet et blogginnlegg om hvordan du kan bygge linker inn til din nettside her.

Lokal SEO

Lokal-SEO handler om hvordan din bedrift rangerer med oppføringen i Google My Business. Det handler om å være synlig når kunder i nærheten av deg er på jakt etter tjenestene eller produktene du tilbyr. Dette er jobb som krever kontinuerlig arbeid men hvor man gjerne ser resultater i løpet av en 6-månders periode. Vi har skrevet blogginnlegg om lokal SEO som du finner her.

Hvordan kommer min bedrift i gang med SEO?

SEO er et svært stort fag og det finnes veldig mange ressurser på internett som forteller deg hvordan du skal optimalisere din bedrifts nettside for Google. Ofte så ser vi at bedrifter som gjør dette selv fokuserer veldig på en faktor men glemmer de andre faktorene. Dersom man skal jobbe med SEO så må man analysere, legge en plan og deretter optimalisere.

Her slik vi anbefaler at din bedrift starter med SEO

1. Bruk et SEO-verktøy for å analysere nettsiden din

2. Lag en søkeordsanalyse for å finne ut hvilke søkeord din bedrift skal satse på

3. Analyser konkurrentne dine og finn ut hva de gjør/ikke gjør!

4. Lag en strategi og plan for implementering!

5. Implementer, mål og evaluer underveis!

Man kan spare mye tid og ressurser hvis man leier inn hjelp for å komme i gang med SEO-arbeidet, i Makai så hjelper vi bedrifter som ønsker å sette bort hele SEO-arbeidet til oss og vi hjelper bedrifter som ønsker å gjøre arbeidet selv.

Hvis du ønsker en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å komme i gang med SEO så kan du gjerne ta kontakt med oss her.

Hvor mye koster SEO?

Det er veldig mange som lurer på hva søkemotoroptimalisering faktisk koster og det er dessverre et veldig vanskelig spørsmål å svare på. Når vi gir deg pris på SEO så må vi først inn å vurdere din nettside, konkurranse og snakke om dine forventninger. Noen kunder ønsker å gjøre deler av SEO-arbeidet selv, noen ønsker at vi gjør alt for dem og noen ønsker kun rådgivning ved behov. Vi er konkurransedyktige på pris, kompetanse og kvalitet!

Hvis du ønsker et konkret tilbud på SEO til din bedrift så anbefaler vi at du tar kontakt med oss. Når du har tatt kontakt med oss så vil vi kontakte deg for å avtale et møte eller et telefonmøte for å kunne ta en uforpliktende prat om dine behov i forhold til SEO. På bakgrunn av denne samtalen så kommer vi tilbake til deg med et konkret tilbud på SEO til din bedrift.

Ole Petter

Ole Petter

Digital rådgiver // SEO Spesialist

Ole Petter har en bachelorgrad fra Markedshøyskolen og har over 10 års erfaring med både innholdsbasert og teknisk SEO. Kompetansen hans kommer fra en ekstremt høy interessere av å vinne rangeringer i søkeresultatet i Google og høste resultater av arbeidet han legger inn. Han er morsom og uhøytidlig og elsker å lære bort sine triks til nye venner.

Kom i kontakt med Ole Petter her .

11 SEO TIPS

Ole Petter har laget en liste med sine 11 beste SEO-tips. Få dem på e-post ved å legge igjen e-postadressen din her.

Takk. Om få minutt vil du motta 11 SEO tips på e-post.