Selv bruker jeg Google anmeldelser aktivt. Jeg sjekker alltid hva slags tilbakemeldinger en restaurant, håndverker eller tjenestene jeg bruker har. Systemet med anmeldelser er basert på tillit. Tillit mellom de som bruker det og tillit til Google. Som med alle andre systemer som baserer seg på tillit så er det alltid noen som misbruker det.

Et økende problem er at konkurrerende virksomheter angriper andre med falske dårlige anmeldelser. Google har systemer for å fange opp falske anmeldelser men det fungerer ikke optimalt ennå. Det er derfor opp til deg å passe på at anmeldelsene på din oppføring er ekte.

Hvordan skiller man ekte anmeldelser fra falske?

Det er nettopp dette som er vanskelig. Ofte så er falske negative anmeldelser korte, tomme for ord eller at de har en helt usannsynlig klage. Ofte så vil man reagere på små ting som man vet ikke stemmer. Mange vil nok anta at alle dårlige anmeldelser er falske og det er nok litt for optimistisk.

For sjekke om en anmeldelse er riktig så bør man sjekke med alle sin ansatte om de kan huske hendelsen. Dersom anmeldelsen har et ekte navn så kan man sjekke om personen faktisk har vært på besøk der.

Dersom man er usikker på om en anmeldelse er ekte eller ikke så bør man betrakte den som ekte. Da er det bedre å kommentere på den dårlige tilbakemeldingen ydmykt at dere er veldig lei dere for opplevelsen de hadde hos dere. I tillegg så kan du tilby 100% refusjon. Hvis det er en falsk anmeldelse så er 100 % av 0, fortsatt 0. Hvis den er ekte så ønsker du at de skal få pengene tilbake enten i retur eller i et gavekort.

Hvordan fjerner man 100 % falske anmeldelser på Google?

Hvis man er helt sikker på at anmeldelsen er falsk så kan man rapportere denne til Google. Dette gjør du enkelt ved å klikke på flagget som er ved siden av anmeldelsen. Når du klikker på den så kommer du til et skjema som du må fylle ut. Når du har sendt inn klagen så er det opp til Google om de fjerner dem eller ikke. Noen ganger så fjerner de dem og andre ganger så får man avslag.

Hvis man får avslag så burde man følge samme oppskriften som beskrevet ovenfor. Kommenter under de dårlige anmeldelsene og tilby dem 100% refusjon og en unnskyldning.

Les gjerne vårt blogginnlegg om hvordan du kan bruke Google My Business og lokal SEO for å få flere kunder!

Oppsummering

Selv om det er veldig kjedelig med falske anmeldelser så er det viktigste hvordan det ser det ser ut for nye potensielle kunder. Hvis du har svart alle som har hatt en negativ opplevelse så fremstår du som ryddig og en man kan stole på.

Hvis du trenger råd rundt dette med falske anmeldelser eller kanskje du trenger hjelp til markedsføring? Ta kontakt med oss i Makai, vi hjelper deg gjerne!

11 SEO TIPS

Ole Petter har laget en liste med sine 11 beste SEO-tips. Få dem på e-post ved å legge igjen e-postadressen din her.

Takk. Om få minutt vil du motta 11 SEO tips på e-post.