Google er den største kanalen for de aller fleste norske bedrifter og hvis den ikke er det, så har man et enormt potensiale. Et spørsmål som vi får veldig ofte er «hvordan blir nettsiden min synlig på Google». Da ender vi som regel opp med å gi et veldig langt svar som personen som spurte, sikkert ikke husker. Derfor har vi laget en guide til deg som ønsker at din nettside skal bli synlig på Google.

Først, så må man skille mellom de to forskjellige måtene å bli synlig på i Google. Du kan betale for trafikken, dette er resultatene som kommer øverst i Google. Disse er merket som annonser. Under annonsene finner du det vi kaller for det «organiske resultatet».

Det er nettopp hvordan du kan rangere og bli synlig i det organiske resultatet vi skal ta for oss her. Dersom du ønsker å lese mer generelt om SEO så vil vi anbefale vårt blogginnlegg om SEO her.

Innhold

«Content is king» var et uttrykk som var veldig mye brukt tidligere, det er fortsatt veldig riktig. Det som har endret seg over de siste årene er at Google vil ha innhold av kvalitet som besøkende på din nettside leser, deler og engasjerer seg i. Før så kunne man kanskje publisere noen artikler på 300 ord og så var man «good». Sånn er det ikke lenger, nå ønsker Google at du bruker tid på å lage godt innhold.

Når vi lager innhold til våre kunder nå så holder vi det utelukkende mellom 1000 og 4000 ord. Det eneste unntaket her er nyhetssider hvor brukeren faktisk ofte bare er ute etter litt kort og god informasjon. Innholdet skal ikke bære preg at det er dratt ut, men man burde prøve å finne metoder som gjør det naturlig. Hvis vi skriver f.eks skriver en artikkel på 2000 ord, så er dette kanskje 4 artikler satt sammen i en kontekst.

Hvis du trenger hjelp til artikler og innhold så kan du kontakte oss. Jeg hjelper deg gjerne med å produsere godt innhold. Vi har skrevet et blogginnlegg om innhold her.

Deling, omtaler og referanser

Hvordan klarer egentlig Google å finne ut hvilken nettside som er best? De gjør jo ikke alltid det, men veldig ofte. Måten de rangerer nettsider på er er det ingen som vet, men det vi vet er at delinger av nettsiden teller positivt. Dette kan være delinger av URL til nettsiden, delinger av URL på sosiale medier eller på andre nettsider.

Den beste måten å få til dette på er å lage godt innhold, lage gode produkter og selvfølgelig få fornøyde kunder. I tillegg så bør du prøve å spre din eller din bedrifts kunnskap rundt på de flatene som er.

Når vi ser på en nettside eller bedrifts lenkeprofil så pleier vi å finne ganske mange muligheter til å få lenker fra gamle meritter. Dette kan være gamle avisartikler uten lenke eller det kan være folk som har nevnt deg uten å lenke.

Nettsidens hastighet og «compliance»

En nettside består av masse kode. Når en besøkende går inn på din nettside så skal nettleseren laste inn koden. Denne prosessen skal gå så fort at din besøkende ikke merker at nettsiden laster. Hvis det tar for lang tid så risikerer man at din besøkende forlater siden og dette vet Google. Derfor er det viktig at din nettside har en akseptabel hastighet.

I tillegg til dette er så det viktig at siden overholder alle regler og normer for kode. Her er ikke jeg noe ekspert men jeg pleier å bruke to tjenester for å sjekke at alt laster riktig:

  1. Google PageSpeed
  2. GTM Metrix 

Det finnes omtrent ingen nettsider som scorer perfekt her, men jo høyere du scorer desto større forutsetning har du for å rangere eller for å rangere bedre.

Les vår artikkel som forteller deg hva du kan gjøre om din nettside laster tregt!

Gå igjennom metabeskrivelser

Metabeskrivelser er det man ser når man gjør et søk på Google. Som et eksempel her, så er metabeskrivelsen nedenfor tittelen.

Selv om disse beskrivelsene ikke påvirker rangeringer direkte så vet man at at det er viktig at folk klikker på nettopp deg, istedenfor konkurrenter i søkeresultatet. CTR eller klikk frekvens som det heter på norsk, det vet vi at spiller inn på rangeringer i Google. Metabeskrivelser og titler bør være slik at din målgruppe vil klikke på nettopp dine rangeringer.

Vi har skrevet en artikkel om hvordan du kan lage gode metabeskrivelser her.

HTTPS:// ER VIKTIG

Det begynner å gå opp for de aller fleste, men det er viktig at man nå har et SSL-sertifikat inne på nettsiden sin. Hvis du er usikker på om du har det, så kan du se på din URL. Hvis den er http:// så har du ikke https://, hvis den er https:// så kan du puste lettet ut.

Heldigvis så er det veldig enkelt å få på plass et SSL sertifikat. Din leverandør av webhotell/hosting kan enkelt hjelpe deg å få dette på plass. Når man har fått opp HTTPS så må man huske å redirecte alt over til HTTPS.

Få Google Search Console & analytics

Dersom du ikke har Google Analytics installert inn så er dette noe jeg anbefaler deg sterkt å få på plass. Det er kjempe enkelt å legge til koden og gir deg full oversikt over din trafikk. Man kan sette opp målinger av henvendelser eller salg, da kan man faktisk regne ut hvor mye penger man har tjent på SEO.

Google Search Console er et verktøy som er helt essensielt for deg som ønsker å rangere i Google. Her kan du få indeksert sidene dine så fort det lar seg gjøre i Google og du kan følge med på eventuelle feil som måtte komme.

Trenger du hjelp med SEO?

Dersom du trenger hjelp med SEO til din bedrift så hjelper vi deg gjerne. Vi har over 10 års erfaring med SEO og vi kan hjelpe deg på flere måter. Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med SEO.

Vi kan også bistå din bedrift med annonsering i Google og hjelpe deg med en fullstendig digital strategi.

11 SEO TIPS

Ole Petter har laget en liste med sine 11 beste SEO-tips. Få dem på e-post ved å legge igjen e-postadressen din her.

Takk. Om få minutt vil du motta 11 SEO tips på e-post.