SEO eller søkemotoroptimalisering handler om å rangere. For å rangere så trenger man flere ting, man trenger godt innhold og man trenger linker. Det å bygge linker kan være veldig vanskelig og tidkrevende. Derfor er det alltid noen som tar snarveier og så er det noen som bygger linker organisk. Man kan egentlig si at det å bygge linker organisk er det mest langsiktige og man risikerer normalt ikke noe særlig annet enn tiden man bruker. Om man kjøper linker så er det verre for da risikerer man å havne på kant med Google, noe som de færreste ønsker.

Hva betyr det å bygge linker organisk?

Noen linker bygger seg selv, det kan være i fra omtaler og lignende men de aller fleste linker gjør ikke det. Da må man faktisk påvirke de til å komme av seg selv. Et godt eksempel på dette er f.eks hvis du driver en nettbutikk som selger interiør. Plutselig så finner du at f.eks boligmagasinet har skrevet om et av dine produkter men de har ikke linket. Da er det en veldig smal sak å kontakte disse og spørre om de kan gi en link til produktene dine. Noen ganger gjør de, andre ganger velger de å ikke gjøre det.

En organisk link har gjerne mer relevans enn en kjøpt link og den vil derfor stort sett gi bedre effekt enn en kjøpt link. Selv om det selvfølgelig finnes unntak her.

Kan jeg bygge linker organisk selv?

Ja, du kan selvfølgelig bygge linker organisk selv og det er ofte det mest troverdige. Det er veldig vanskelig for oss som konsulenter å bygge linker for deg. Vi kan lære deg hvordan du skal gå frem og ikke minst hvordan du finner disse mulighetene men du burde gå etter de selv. Du har mye mer kredibilitet når du gjør dette selv og det gjør at du kommer til å bygge ennå flere linker enn det vi ville klart ved å bygge linker for deg.

Hvilke verktøy trenger jeg for å bygge linker?

Det finnes utrolig mange verktøy der ute når det kommer til SEO. Vi har skrevet en egen guide over beste seo verktøy men når det kommer til linker så er det kun et verktøy som gjelder. Det er nemlig et verktøy som heter Ahrefs. Ahrefs gir deg nøkkeltall om et domene:

  • Hvor mye trafikk har det?
  • Hva slags linker har domene?
  • Hvem andre linker til dette domene?

På bakgrunn av dette så kan du finne ut hvilke linker som er viktig for deg å vinne og hvem du ikke ønsker. Hvis du f.eks ser at et domene har veldig mange vonde linker så er det ikke nødvendig å bruke krefter på dette. Med vonde linker så mener vi linker som f.eks er artikler på dårlige nettsider, oppføringsnettsider eller utenlandske urelevante nettsider. Dersom et domene har godt med trafikk men ikke så mange linker så kan det fortsatt være en god mulighet til å få flere linker, her må man bare teste seg ut litt.