kurs-søkemotoroptimalisering

Trafikk koster penger, derfor er det viktig å prøve å optimalisere for det som i dag av mange blir kalt for «gratis trafikk» eller det man på fagspråket kaller «organisk trafikk». Det største volumet av «gratis trafikk» kommer fra Google for de aller fleste. 

Når du søker etter noe på Google så får du 2 søkeresultater, det ene er betalte annonser fra Google Ads og det andre er det vi kaller for det «organiske resultatet». For å komme høyt opp i det organiske søkeresultatet så må Google «anse» din nettbutikk som det mest relevante stedet for det brukeren søker etter. I følge forskning så får den som ligger øverst i søkeresultatet får over 33 % av det totale volumet av søk på den frasen det rangerer som #1 for.  Det kan derfor være svært lønnsomt å jobbe mot å få de gode plasseringene for din nettbutikk. Dette kalles søkemotoroptimalisering, det høres mer komplisert ut enn det faktisk er. 

Vi skal nå gå igjennom de helt enkle vanene og tingene du kan gjøre for å øke rangeringene i Google til din nettbutikk. Det som er litt kjedelig med søkemotoroptimalisering er at det tar gjerne litt tid å få resultater, spesielt hvis nettbutikken din er helt ny. Til gjengjeld så er det en investering av tid og ressurser som kan gi deg mye igjen over tid.

Hvordan gjøre søkemotoroptimalisering?

 Det å gjøre SEO for en nettbutikk kan virke vanskelig og være tidkrevende, vi hjelpe deg gjerne med å optimalisere din nettbutikk. Ta kontakt her for et uforpliktende møte om hvordan vi kan hjelpe deg med å optimalisere din nettbutikk her. Nedenfor har vi delt inn i punkter hvordan du kan optimalisere din nettbutikk for Google.

Innhold i nettbutikken

Sørg for at din nettbutikk har godt innhold. Skriv en god beskrivende tekst for hvert produkt du har. Ikke skriv for å skrive, men skriv en beskrivelse som du selv ville satt pris på når/før du skal kjøpe et produkt i en nettbutikk. 

Det er også svært positivt om du produserer annet innhold på din nettside som du mener kan være nyttig og relevant for dine potensielle kunder. Hvis du f.eks selger spader, da kan det være nyttig å ha noen artikler som omhandler «hvordan velge riktig spade» eller «Hvorfor er prisen på spader forskjellig?». Igjen, så gjelder prinsippet at du ikke skal skrive for å skrive, men lage innhold som du tror vil være relevant for de som besøker din nettside. 

 Metabeskrivelser 

Det høres kanskje ut som noen beskrivelser fra verdensrommet, men det er ikke det. En metabeskrivelse er det som er synlig i søkemotoren, det er som en annonse. Du kan bestemme tittel og du kan bestemme teksten som ligger under tittel. Her gjelder det å sørge for å gjøre seg presis, informativ, selgende og oppriktig. 

Alle nettbutikk løsninger har et sted hvor du enkelt kan skrive inn en metatittel og beskrivelse. Noen har det på samme sted som der du legger inn produktbeskrivelse, andre har det i oversikten over produkter. Man bør også gjøre det samme på undersider man har. Så hvis man f.eks selger barnevogner, så bør man også ha en metabeskrivelse for undersiden dittdomene.no/barnevogner. 

Lenkestrategi 

Hvis du har lest litt om søkemotoroptimalisering før du havnet på denne siden så syntes du sikkert dette høres veldig skummelt ut. Nettbutikken din trenger lenker for å kunne rangere i Google. Du skal ikke kjøpe disse, men du skal legge til rette for å få de og vite hvordan du skal få dem. 

Hvis f.eks du har fått omtale i en lokalavis rundt din nettbutikk, sørg for at du får en lenke. Dersom du tidligere har fått omtale i en lokalavis eller på et annet nettsted, kontakt dem og spør pent om en lenke. Gjør dette til en vane når du stiller opp i avisa, på en blogg eller andre steder hvor det gir mening. 

Dersom du kjøper dine produkter av en grossist, spør om de har en nettside hvor de lister opp forskjellige forhandlere. Hvis de har det, be om en lenke til din nettbutikk.

Hvis du er kunde hos et reklamebyrå, butikk, regnskapskontor. Spør om de ønsker en referanse på sin nettside fra deg, da faller plutselig en lenke til din nettside seg helt naturlig. 

Sosiale Medier 

Dette er jo egentlig et eget tema, som du kan lese mer om her men bruk Facebook, Instagram og Twitter for alt det er verdt. Nå er kanskje ikke dette det mest effektive for søkemotoroptimalisering, men vi vet at Google ser på signalene dette gir. 

11 SEO TIPS

Ole Petter har laget en liste med sine 11 beste SEO-tips. Få dem på e-post ved å legge igjen e-postadressen din her.

Takk. Om få minutt vil du motta 11 SEO tips på e-post.