Facebook er et av de beste stedene å drive salg inn til din nettbutikk hvis du gjør det riktig. I denne guiden forklarer vi deg hvordan du kommer i gang med Facebook-annonser på 1-2-3. 

Hvis du ikke ønsker å gjøre dette selv så må du gjerne klikke her for å ta kontakt med oss slik at vi kan hjelpe deg med å sette opp Facebook Ads. Vi har lang erfaring og vet hva som fungerer for å få konverteringer inn til din nettbutikk.

Opprette en Facebook-side

Det første du trenger er en side på Facebook for din nettbutikk. Det er veldig enkelt å lage en side. Gå inn på Facebook.com/business og deretter så velger du «opprett side». Deretter så velger du «bedrift», så må du logge inn på din Facebook-konto. Dersom du ikke skulle ha en brukerkonto hos Facebook, så kan du enkelt registrere en. Deretter så «guider» Facebook deg igjennom noen spørsmål som beskriver virksomheten din. Vi anbefaler at du har en logo klar til  «profilbildet», den bør være i størrelsen 360×360. Du kan også lage et fint cover bildet. På coverbildet så kan du gjerne ha et tilbud til kundene dine eller noen fine bilder av produktene dine. 

Registrere deg på Facebook Business Manager 

Nå som du har registrert din konto på Business Manager så er det bare å sette i gang med å lage en kampanje. Du klikker først på annonser i fanene og så på den grønne boksen hvor det står «Opprett». Da får du opp et vindu som ser slik ut:

Her bare fyller du navnet på kampanjen, det er greit å lage et navn som gir deg oversikt senere. F.eks så bruker vi «Nettbutikken ads 1.1», dette gjør vi for å kunne analysere bedre senere. Deretter så kan du hoppe ned til punktet «kampanjen målsetting». Her skal du du velge målet med annonsen din. De aller fleste nettbutikker ønsker her å velge «konvertering», så man kan koble dette opp med salg i nettbutikken. De aller fleste tilbydere av nettbutikkløsninger gir deg muligheten til å enkelt få konverteringssporing igjennom Facebook.

De to neste punktene, delingstest og budsjett optimalisering hopper vi over nå, men du kan klikke her om du ønsker les mer om disse avanserte alternativene.

Hvordan sette opp selve Facebook annonsene?

Før du setter opp annonsene så må du ha en Facebook-pixel installert dersom du har valgt en ferdig løsning som Shopify eller MyStore så er dette gjort på noen få klikk. Vi har laget en liten guide til deg her.

  1. Nå som du har fått opp en pixel så velger du konvertering. Deretter så scroller du rett ned til budsjett og tidsplan. Her må du sette både en tidsplan og et budsjett som passer deg. Det kan f.eks være greit å kjøre litt forsiktig i starten for å optimalisere underveis.
  2. Du skal nå velge hvilket publikum du ønsker å annonsere mot. Her kan du velge f.eks damer mellom 20 og 30 år. Eller du kan velge menn mellom 30 og 40 år. Alt ettersom hvor du tror at dine potensielle kunder er. Du kan også velge på geografisk nivå. Dersom noen av dine konkurrenter har store Facebook-sider så kan man annonsere mot disse også. I tillegg så kan man velge interesser som f.eks bil,fotball,shopping eller lignende. På dette punktet her så kommer man gjerne tilbake og jobber med å få den perfekte miksen.
  3. På det neste punktet som heter «Plassering». Her kan du styre hvor du ønsker at dine Facebook annonser skal være synlige. Her bør man som nybegynner kun velge «automatiske plasseringer».

Når du har gjort dette så klikker du deg inn på «annonse» i margen. Da kommer du inn på den «magiske» siden. Her lager du den faktisk annonsen din. Vi anbefaler deg at du bruker de beste bildene du har av enten produktet eller nettbutikken din. Det trenger ikke å se ut som om en profesjonell fotograf har tatt det men det må heller ikke se ut som om du tok det i forbifarten. Det samme gjelder med teksten, prøv å bruk tid på en god annonsetekst som fanger blikk.

Trenger du hjelp med oppsett av Facebook Ads?

Vi hjelper deg gjerne med å sette opp Facebook-annonser i tillegg til alle andre typer av annonsering på nett. Ta kontakt for et uforpliktende tilbud om hvordan vi kan hjelpe deg med å komme i gang med annonsering.