Dette blogginnlegget ble opprinnelig publisert på bloggen til Marianne for 5 år siden. Det kan derfor være litt utdatert, om du trenger hjelp til annonsering på Facebook så ta gjerne kontakt med oss. Vi har oppdatert kompetanse på Facebook og andre former for annonsering på internett.

AAAh, muligheter! *fyrverkeri* Så vi har tidligere sett på remarketing på Facebook og i det tilfellet målrettet vi annonsen mot de som hadde besøkt nettstedet ditt. I dag skal vi se på en annen målretting, noe som heter speilpublikum. Det er så mange muligheter med annonsering og målretting på Facebook, og dette er bare helt magisk. I dag skal jeg vise deg hvordan du lager et enkelt speilpublikum, men først skal jeg prøve å definere hva det er og hvorfor du bør teste det.

Grunnen til at jeg ble interessert i speilpublikum er fordi det er en super mulighet for meg, og deg, som kanskje er i startgropa og trenger å nå målgruppen vår med budskapet vårt. Vi ønsker å målrette så konkret som mulig slik at vi ikke kaster bort annonsekronene våre. Jeg bruker Facebook primært til å bygge lister i disse dager, nettopp fordi jeg akkurat har kommet i gang. Speilpublikum fungerer på den måten at Facebook sammenligner en liste som du gir (egendefinert liste med minst 100 brukere) og oppretter en ny liste basert på den listen.

For eksempel hvis du har en liten liste med e-poster (minst 100 e-poster), og har lyst bygge den listen videre, kan du laste opp den listen (csv.fil) til Facebook og Facebook vil da finne flere brukere, på Facebook, som ligner på de som allerede er på listen din. Er ikke det kult?

Det er dette vi skal se på i dag.

Før du begynner må du finne den listen over de e-postene du ønsker Facebook skal sammenligne. Jeg bruker for tiden Aweber, helt nederst under currently subscribed finner jeg denne knappen:

VIKSE-aweber-export

Se etter en lignende knapp eller link i bunn av e-postlisten din for å hente ut listen du ønsker å sammenligne.

Når jeg har lastet den filen ned må jeg laste den opp igjen i Power Editor. Husk at du må bruke nettleseren Chrome for å bruke Power Editor.

egendefinert_publikum

Under «egendefinert publikum» vil du få muligheten til å laste opp csv.filen

facebook_speilpublikum-datafil

Når du skal laste opp filen med alle e-postlistene klikker du på «egendefinert publikum fra datafil».

OBS! Hvis du er en av de maaaange som bruker Mailchimp velger du selvfølgelig «Egendefinert publikum fra mailchimp». (Er du usikker på hvordan du går frem her så bare spør meg.)

Navn på publikummet ditt må du huske å merke med navn på e-posten din og gjerne e-post klient. Jeg bruker også campaign monitor og mailchimp (er i en testfase her;)) så jeg velger å bruke Aweber og navnet på listen min inne i Aweber, sistenytt. I beskrivelsen ville jeg ha skrevet hvor mange brukere du har på listen.

Facebook-speilpublikum-opplasting-datafil

Facebook speilpublikum – her laster du opp datafilen som du lastet ned fra din e-posttilbyder, som for eksempel Aweber. Som du ser er det viktig at .csv filen kun inneholder e-poster.

Når jeg lastet opp filen min kom det opp i rød skrift at filen inneholdt en feil. Jeg tror det bare var at det sto email i en av kolonnene. Jeg fortsatte opplastingen til tross for feilmeldingen og det gikk helt fint! 🙂 Så hvis du støter på samme, prøv å gå videre allikevel.

facebook-speilpublikum-opprett

Nå har du laget eg egendefinert publikum ut i fra listen din med alle e-postene. Nå kommer det morsomme, opprette speilpublikum.

Hvis du velger å stoppe her vil jeg bare skyte inn et tips. Nå har du laget et egendefinert publikum med lister over de som får nyhetsbrev fra deg. Hvis du nå velger å lage annonser rettet mot disse personene, må du huske å «fjern brukere» hvis noen av dem ikke vil stå på listen lenger. Da vil de helt sikkert ikke se annonse fra deg heller. Og du ikke gi dem evt. fordeler som du kun tilbyr de som står på listen din.

Facebook-speilpublikum1

Opprette speilpublikum. Du kan velge om du vil optimalisere ved hjelp av likhetstrekk eller rekkevidde. Anbefaler å optimalisere for likhetstrekk for å øke konverteringer.

Publikum som er optimalisert for likhetstrekk inkluderer den ene prosenten i det valgte landet som ligner mest på det egendefinerte publikummet ditt. Rekkevidden for det nye publikummet vil bli mindre, men mer målrettet. Dette er det beste alternativet når du vil ha svært presise treff eller du har et begrenset budsjett. Hvis du derimot ønsker å nå bredt ut til flere som kan være interessert i virksomheten din, bør du velge å optimalisere for rekkevidde. Speilpublikummet inkluderer da de fem prosentene i det valgte landet som ligner mest på det egendefinerte publikummet, men med et litt mindre presist treff.

Facebook-speilpublikum

Det kan ta opptil 24 timer før Facebook får klargjort publikummet ditt, men når det er klart dukker det opp her, og du kan starte å lage annonser rettet mot dette publikummet.

Nå er det bare til å laste opp fra Power Editor til Facebook og sette i gang med å lage annonsene. Husk at du kan sette på ytterliere målretting i annonsene. For eksempel «kvinne, 35 år +, interessert i yoga». Ja, akkurat det du vil! 🙂

Prøv deg frem! Lykke til 🙂

Hva synes du forresten om å se bilder istedenfor video? Tenkte jeg skulle prøve å variere litt, gi meg gjerne en tilbakemelding på hva DU liker best.

Likte du innlegget og vet at nettverket ditt også vil sette pris på å lære om Facebook speilpublikum? Jeg blir kjempeglad om du vil dele innlegget mitt.