Det er enkelt å sette opp en dropshipping nettbutikk. I sist innlegg skrev jeg om hvordan jeg startet droppshipping nettbutikken juletrepynt.no og hvordan det gikk. I dette innlegget ønsker jeg å se nærmere på disse utfordringene som har dukket opp, se på hvordan jeg kan optimalisere nettbutikken for salg og markedsføring. 

 

Optimalisering etter søk

Min hovedarena var søk i Google. Altså målet litt var å nå folk som søkte etter julepynt i Google. Ved å bruke Google Search Console, Google trends, Google søkeordverktøyet og søkehistorikken på nettsiden la jeg inn produkter som var søkt etter. Julekuler med glitter, sløyfer til juletre og nøtteknekker er noen eksempler. 

Jeg har også vært veldig nøye på ordbruk hele veien. Optimalisering av metabeskrivelser står øverst på To-do-listen. Ett av målene er å rangere på førstesiden i Google når noen søker på Juletrepynt. Her hjelper Ole Petter til når han har litt ekstra tid. Jeg har også startet med julebloggen som skal være til hjelp med tanke på søkemotoroptimaliseringen. 

 

Optimalisering av digitale annonser 

Annonseringen gikk fint. Jeg endte opp med å betale kr 2,36 per salg på Google shopping kampanjen. Jeg betalte ca kr 13,91 per klikk på annonsene. Jeg skjønte veldig fort at jeg var for sent ute og med et for lite budsjett. Her hadde jeg hatt mulighet til å briljere. På grunn av leveringstiden min følte jeg at det beste var å skru av annonsene slik at jeg ikke endte opp med mange misfornøyde kunder som ikke fikk varene sine før jul. 

Jeg prøvde selvfølgelig også annonser på facebook og Instagram. Jeg betalte over 100kr per kjøp i nettbutikken. Ikke så overaskende tenker du kanskje siden det var årets mest konkurranseutsatte tidspunkt 19. november – 1. desember. Jeg er enig. Og man kan egentlig ikke sammenligne disse resultatene med annonsene på Google heller, selv om jeg naturligvis får veldig lyst. Det er to forskjellige kanaler – I google er man aktivt på let etter noe, men på facebook og Instagram blir man «avbrutt» i scrollingen med en annonse. 

For å optimalisere neste gang vil jeg legge mer budsjett i Google potten og annonsere på Facebook og Instagram når det ikke er høysesong. Jeg vil også satse mer på organisk innhold. Jeg vil også leke mer med video. Jeg har tittet litt på annonser i denne bransjen via et program som heter Adspy, og ser at det ikke er noe høy konkurranse her. Det er få som faktisk får det til. Så her ligger det muligheter for optimalisering. 

 

Optimalisering av innhold til sosiale medier 

Nå er det jo slik at siden jeg ikke har disse produktene jeg selger her på et lager så har jeg heller aldri tatt på produktene, jeg har ikke sett dem. Alt jeg har er bildene som selgerne selv har tatt og lagt ut. Så jeg brukte det jeg hadde og la det ut for automatisk posting hele desember. Ikke så mange som følger julebutikken og det var heller ingen tvil om at dette var lite engasjerende innhold. Uansett caption. Det føltes ubehagelig å «pushe» produkter ut på den måten. Men jeg prøvde å gi det en personlig tekst både på Instagram og Facebook, men responsen var vel heller dårlig. Jeg følte selv at dette var gjennomskuelig. Men når jeg nå sjekker dataene fra et tilfeldig analyseverktøy sier den at jeg hadde nesten 25% engasjementrate, 20% Like rate og nesten 6% kommentarrate. Så her ligger det jo store muligheter for optimalisering. 

 

På grunn av algoritmene på Facebook og Instagram er det blitt slik at det er veldig lite innhold som faktisk blir vist. Innholdet må være interessant for å bli vist. Her må jeg jobbe med å lage eget innhold. Jeg er allerede i gang med å bestille opp produkter til julen 2020 som jeg filme og ta bilder av her hos meg. Jeg har heller ikke brukt noe tid på å få følgere, så dremover må jeg jakte følgere, engasjere meg mer i andres innhold, bruke mer tid i stories tenker jeg også. Video og lyd er noe jeg konsumerer lett selv og dette vil være noe jeg ønsker å satse mer på fremover. Julepodden er allerede på vei (mer informasjon om det kommer) og jeg ønsker å ta en del av et marked som jeg selv er er en del av. 

Jeg er overbevist om at sosiale medier i 2020 bør være et område man satser 100% på for å få resultater. Målet er jo ikke nødvendigvis å selge via sosiale medier, men å bygge en merkevare som gjør at julebutikken har en fremtid. Ignorerer man sosiale medier har man tapt. 

 

 

Optimalisering av forlatt handlekurv 

Det som har vært aller mest utfordrende for meg å se er alle som legger produkter i handlekurven også forlater de butikken?! Årh, jeg blir like frustrert hver gang jeg oppdager det. Konverteringsraten på 0,52%  er også kjedelig. Eller egentlig ganske trist. Det ser ut til at det er enkelt å legge produkter i handlekurven (5% gjør jo det). Hadde jeg fått alle dem som la noe i handlekurven til å handle så hadde jeg solgt mer.

Derfor skal jeg teste et optimaliseringsapp som får folk til å gå til kassen. Her er det flere å velge mellom. For eksempel finnes det apper som jeg kan legge til som viser antall produkter igjen eller som får folk til å føle på at hvis ikke de kjøper produktet nå, så vil noen andre få det. Som sagt tidligere så er jeg ikke komfortabel med å pushe salg, men jeg synes det er interessant å se om det kan påvirke hvem som går til kassen. Jeg vil nok prøve å sette gratis frakt i handlekurven først for å se om det har noen betydning. Hvis ikke det hjelper vil jeg prøve meg forsiktig frem med noen av de andre.

 

Optimalisering av kjøpsprosessen på nettsiden 

Som vist ovenfor faller det en del folk av i kassen. (0,52%) Dette mistenker jeg har med betalingsløsningene å gjøre. Jeg tilbyr kun Visa betaling via Paypal i dag, ikke fakturaløsning eller Vipps. I dag betaler jeg 3,4% av salget + 3kr til Paypal for hver transaksjon. Jeg ønsker at selve kjøpsprosessen skal være en enkel sak når man handler i nettbutikken min.  Med en løsning som heter Kviq kan jeg få Vipps hurtigkasse. Da må jeg betale 10kr per transaksjon, det er mye men verdt det tenker jeg. 

 

Klarna betalingsløsning har jeg snust på lenge, men foreløpig har jeg tenkt at er det for kostbart for meg å betale dem 3%  + 6 kr per salg. Kanksje hvis jeg selger for mer? samtidig så er det ikke så dyrt hvis jeg sammenligner med paypal? Dett står derfor høyt på prioriteringslisten min. Vipps og klarna tenker jeg er en bra kombinasjon. 

 

 

Optimalisering av frakt og produkt. 

Når jeg målretter meg mot det norske markedet kan jeg ikke ha leveringstid på opptil 50 dager. Vi nordmenn ønsker rask levering. Og vi forventer det! For at jeg skal kunne ha raskere levering må jeg ha en lagerløsning her i Norge. Og jeg må ha en fraktløsning. Det optimale hadde vært å kunne koble på helthjem ettersom jeg har god erfaring med det selv. Elsker å motta pakkene helt hjem og slippe å gå på posten eller i butikk å hente pakkene. Denne muligheten er dessverre ikke mulig med Shopify per i dag. Det enkleste ser ut til å gå på postkontoret selv. 

Dette er jo helt nytt for meg – jeg må ha en lagerløsning og sporingsløsning også. Her må jeg gjøre litt research på hva som er enklest og billigst å gjennomføre. Men bare det å flytte lageret fra Kina og ta kontroll over emballasje og innpakning selv er noe jeg ser frem til!

Jeg er også i gang med ulike forhandlersøknader for å kunne selge juleprodukter fra lokale og nordiske produsenter. Krysser fingrene for at det løser seg. 

Konklusjon 

Whoah. Dette med nettbutikk er mye arbeid. (Og jeg har akkuratt begynt) Det er alltid noe man kan gjøre bedre. Jeg synes det er megadigg å være i gang og høste erfaringer. Det er så moro å lære alt dette. Jeg gleder meg til forsettelsen! har du noen spørsmål? Legg gjerne igjen en kommentar eller send meg en melding.