En nettbutikk kan være svært lukrativt enten for deg som ønsker å starte noe nytt eller om du i dag er en fysisk butikk som ønsker å utvide med salg over nett. Samtidig er det også veldig enkelt å gjøre kostbare feil som kan gjøre det vanskelig å drive på nett. I denne guiden skal vi prøve å hjelpe deg og gjøre det å starte nettbutikk litt lettere.

Hva skal du selge? 

Du har kanskje kommet inn på denne siden med en god ide om hva du skal starte. Da kunne vi bedt deg om å hoppe på neste punkt, men dette punktet kan være nyttig for deg også. Når man skal selge på nett så er det noen viktige ting å vurdere først. Ideen din kan være veldig bra, men uten marginer så er det ikke butikk. Så før du investerer masse penger inn i et prosjekt så bør du gjøre en analyse av konkurrenter som selger samme eller tilsvarende produkter som du har tenkt til.

Hvis du finner en nettbutikk som er tilsvarende den du ønsker å starte. Sjekk først regnskapstallene til nettbutikken på Proff.no, ikke bare se på resultat, men se også på hvor mye de tar ut i lønn. Dette er ikke noe fasit på om du kommer til å gjøre det like bra eller like dårlig. Dersom nettbutikken gjør det veldig dårlig – så kan det være et tegn på at det er vanskelig å tjene penger på den. Det kan samtidig være andre momenter som man ikke ser. Det hender også at man ser flere nettbutikker i samme nisje, noen gjør det veldig bra og andre kan gjøre det veldig dårlig. Dette kan hjelpe deg i å se etter suksessfaktorer og fallgruver som kan hjelpe deg fra start.

Vurderer også konkurrentene sine priser og produkter. Det er her man kan gjøre seg noen “aha opplevelser”.  Kanskje du vet om at det finnes bedre produkter som man kan selge til lavere priser? Eller kanskje du oppdager at en nettbutikk har så mye bedre priser enn du klarer å tilby at det omtrent ikke vil være noe poeng i å selge disse produktene selv?

Les vår artikkel om hvordan du kan finne produkter til din nettbutikk her.

Uansett hvilken type nettbutikk man skal starte, så kan man lære utrolig mye av å analysere konkurrenter og se på hvordan de gjør ting. Se på de som gjør det bra, gjør det bedre enn dem. Se på de som gjør det dårlig – lær av feilene de har gjort, det er mye billigere enn å gjøre de samme feilene selv.

Du bør også finne ut hvor stor etterspørsel det er etter produktene du ønsker å selge i din nettbutikk. Her finnes det flere gode verktøy som KWFINDER.COM.  Her kan du enkelt skrive inn søkefraser som du tror at dine potensielle kunder bruker. Hvis det er et veldig lavt volum totalt her, så kan det være en indikator på at det ikke er marked for akkurat denne nettbutikken. Det finnes selvfølgelig, unntak her. Om du f.eks vet at et produkt holder på å bli kjempe populært i utlandet, men at det ikke har spredd seg til Norge ennå. Da spiller ikke søkevolum så stor rolle – da er også sjansen stor for at konkurransen er mindre.

Opprettelse av selskap og valg av domene

Når man skal drive med salg av varer så trenger man et selskap, de to vanligste er ENK og AS. Vi har laget en artikkel for deg her som går i dybden på dette, men kort oppsummert så anbefaler vi at du oppretter et AS. Da må man ha 30000,- + omkostninger til etableringen. Dette er det sikreste for deg økonomisk og det ser mer troverdig ut for kundene når de skal handle av deg.

Valg av domene kan være vanskelig eller det kan være kjempe lett. Her er det ingenting som er feil eller riktig. Noen velger f.eks å finne på et litt navn uten betydning andre velger å knytte domene mer mot bransjen/produktet man velger. Det er en klar fordel å velge et domene som forteller hva som finnes på nettsiden, men etterhvert som man etablerer seg så vil det ha mindre å si. Før hadde man et lite fortrinn i søkemotorene med det man kalte “exact match domain”, denne tid er forbi. Du kan lese mer om hvordan du velger riktig domene her.

Valg av teknisk løsning 

Dette er kanskje det stedet hvor veldig mange velger feil i forhold til behovene de har. For noen år siden så lagde alle en egen nettbutikk og når alle skulle ha en egen nettbutikk så var prisen veldig høy. Heldigvis så er det ikke sånn nå lenger og man har mye større mulighet til å få mer for pengene nå.

Hvis man er en helt fersk nettbutikk så vil en løsning fra en “rett ut av boksen” aktør som Shopify eller MyStore være mer enn dekkende. Fordelene her er at man kan få alle funksjoner som de store nettbutikkene har, man kan enkelt koble seg opp til forskjellige løsninger med kun noen få klikk. Kostnadene er ikke store når man starter opp. Hvis man tar Shopify som et eksempel så kan man ha en nettbutikk oppe for rundt 1000,- kroner og den er oppe på noen få minutter. Hvis man ønsker et eget design så blir det naturligvis mer, men man trenger egentlig ikke det til å begynne med.

Alternativet til dette er å bruke WordPress med WooCommerce, dette er ikke en dårlig løsning. Det krever ofte mer penger i oppstarten og at du har et litt teknisk øye. I det lange løp så kan det være litt billigere enn f.eks Shopify, men hvis man tar med “investeringskostnaden” som det koster å komme i gang så er vi ikke like sikre på at det er så billig.

Vi har laget en grundig sammenligning av de forskjellige tilbyderne av tekniske løsninger for nettbutikker her. Husk at det er viktigere å ha penger til markedsføring enn en “unikt designet nettbutikk”.

Lag vilkår og gjør prising riktig 

Dette er en kjedelig bit av det å starte en nettbutikk, men det er viktig å ha de beste forutsetningene for å kunne drive effektivt. Da må man bestemme seg for prisingen av produktene sine. Her er det viktig å gjøre noen grundige kalkulasjoner på hvordan man skal tjene penger på hvert eneste produkt man selger. Det er viktig å ikke prise seg selv ut i forhold til konkurrentene, men heller ikke selge med et tap.

Selv om man kanskje gjerne vil ha det billigste produktet så må man regne med f.eks returer og kostnader. I tillegg så man sørge for å tjene penger til andre kostnader man måtte ha. Det er viktig å huske på at i dag så er ikke bare kunder opptatt av å få billigst produkt, de ønsker også god kundeservice. Vi har skrevet en egen artikkel på gode måter å regne ut en pris på her.

Velg betalingsløsninger 

Før man “åpner” nettbutikken så bør man ha gode betalingsløsninger på plass. Det er i hovedsak 2 muligheter man burde åpne opp for. Det bør være mulig å betale med et bankkort eller kredittkort, i tillegg så bør man velge en løsning som lar kundene betale i etterkant. Det finnes utrolige mange løsninger her – men den som er mest kjent og som folk er mest vandt med å bruke er Klarna. Her kan man også “shoppe” litt hos de forskjellige aktørene, men husk at brukervennlighet er viktigst, det bør overgå pris.

Trenger du hjelp med å starte nettbutikk?

Makai kan hjelpe deg med både oppsett av nettbutikk, annonsering, søkemotoroptimalisering og digital strategi. Hvis du ønsker mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg med din nettbutikk så kan du kontakte oss her.

Øk salget i nettbutikken nå!

Få innlegget som Ole Petter har skrevet om krisesalg i nettbutikken direkte i din e-post.

You have Successfully Subscribed!