Influencer marketing i 2020 gir bedrifter store muligheter. Influencer generation blir ikke påvirket av annonser på verken facebook, instagram, snap eller TikTok. Det som får dem til å handle er influencerne, også kalt påvirkerne eller rollemodellene. Men er markedet der nå? Hvilke norske påvirkere finnes egentlig på TikTok per i dag? I dette innlegget skal vi ta en titt på hvorfor TikTok er interessant å følge med på og hvordan bedrifter kan komme i gang med TikTok. 

 

Hvorfor TikTok influencere?

 

Skal vi tro Ipsos MMI sine undersøkelser så er det kun 3% av befolkningen som er på TikTok ukentlig. Det er ca 150 000 nordmenn. Som stadig vokser. Og vi som er en del på TikTok ser at det er absolutt ikke bare de under 20 som er der. Aldersgruppen 20-40 er stigende. Det er litt komisk egentlig at folk generelt er så skeptiske når vi egentlig bare ser historien gjenta seg; Barna oppdager plattformen først, akkurat som med instagram og SnapChat. Deretter kommer foreldre og besteforeldre.

Norges største influencerne som for eksempel Sophie Elise og Kristin Gjelsvik har ikke hoppet på TikTok enda, men det kommer stadig nye norske influencere fra Instagram og Youtube inn på TikTok. Årets influencer Agnete Huseby er blant dem som har hoppet på. Pod-duoen Harm og Hegseth er der samt kjendiser som Marcus og Martinius, The Main Level, Julie Bergan og Alan Walker. Bloggerne som treningsfrue, komikerfrue og Martine Lunde er på prøvestadiet enda. Men de er der og det synes jeg er spennende. Hollywood er også kommet i gang med å bruke appen, blant annet Will Smith, Ellen Degeneres og Justin Bieber.

 

Hvordan kan du som bedrift bruke Tik Tok?

Er det noe vi har lært om sosiale medier så er det at det fort blir støy. Sakte men sikkert kommer alle kjendisene, influencerne og merkevarene og tar plassen til de vanlige brukerne. Skal du som bedrift teste ut TikTok er tiden inne nå. Test og se hva målgruppen din liker. Har det egentlig så mye å si hvor mange millioner visninger den ene videoen får dersom ikke det gagner merkevaren din. Som digital rådgiver vil jeg foreslå to ting:

1. Bygg opp bedriftens profil

helt grunnleggende. Start med å lage en plan for hav du ønsker å kommunisere og så bruk TokTok appen til å utforme videoene med deres verktøy. Bruk musikken, filtrene og som er tilgjengelig.

Det finnes ikke så mange eksempler i Norge helt enda, men en norsk favoritt per dags dato er Obosmaskotene som har fått 2,8 mill visninger på dette innlegget:

https://www.tiktok.com/@obosmaskoter/video/6795832997112286470

@obosmaskoterHappy frijay… #mondayvsfriday #foryou #fall

♬ Monday VS Friday – Nathanpiland

Andre internasjonale merkevarer er Ralph Lauren, NBA, Nike. Sjekk dem gjerne ut for å innhente inspirasjon. NBA og Ralph Lauren har vært dyktige på å bruke influencere. Og det tror jeg er smart.

2. Benytt deg av influencere som når ut til målgruppen din.

Utfordringen med å finne en influenser på TikTok i dag er at mange av dem er veldig unge. Med det mener jeg at flere av dem egentlig ikke har tenkt over hva de gjør og hvorfor følgerne ønsker å følge akkurat dem. Mye av det er underholdning for å få likes. Men hvis man tenker noen år tilbake var det også slik facebook og instagram startet.

Og bare for å nevne det – det er jo ikke slik at jo flere følgere influenseren har, jo bedre er kontoen. Det er som med alle andre plattformer. Innholdet er viktigst, engasjement er viktig og selvfølgelig tillit og troverdighet. Sjekk ut kontoene du er interessert i. Driver «influenceren» med bare rølp for å få likes er det nok lurt å sjekke andre influensere.

Ble du litt klokere på influencer marketing på TikTok?

Jeg håper du fikk litt inpirasjon og at du ønsker å komme i gang med din bedrift. send meg gjerne en melding hvis du ønsker noen tips om hvordan du kan komme i gang. Vi leker oss på TikTok selv når vi får tid: Sjekk gjerne oss ut her