Innhold er blitt en viktig faktor i både annonsering og når man jobber med SEO. Derfor er det ganske naturlig at vi i Makai jobber mye med innhold på veldig mange forskjellige måter. I dette blogginnlegget skal vi gå igjennom:
Hva er innholdsmarkedsføring?
Hvorfor er innhold viktig?
Hvor bør man publisere innhold?
Hvor ofte burde man publisere innhold?
Hvordan kan man bruke innhold for å få flere kunder?
Våre beste tips til deg
Hvordan jobber vi med innhold for våre kunder?

Hva er innholdsmarkedsføring?
I Norge så har byråer og fagpersoner brukt det engelske ordet «content marketing» når de snakker om innhold. Det har vært et ord som egentlig har blitt brukt om alt som omfavner innhold og for mange så kan det virke som om «content marketing» er noe nytt. Sannheten er at innholdsmarkedsføring er slettes ikke noe nytt men man har fått nye kanaler å bruke innhold i.
Før internett så bruke man innhold som markedsføring i aviser som f.eks betalte innstikk eller i noen tilfeller før alle reglene kom så var innholdmarkedsføring mer en PR-strategi for få organisk omtale av et produkt. Nå er innholdsmarkedsføring alt i fra digitale bilag, Instagram-poster eller blogginnlegg. Innholdsmarkedsføring handler om å bruke innhold for å markedsføre din tjeneste eller ditt produkt.
Kort forklart så handler innholdsmarkedsføring om å lage innhold for en definert målgruppe. Det dermed veldig mye som går under paraplyen til innholdsmarkedsføring og det er vanskelig å jobbe med markedsføring på nett uten å jobbe med innhold.
Hvorfor er innhold viktig?
Innhold er det som gir internett verdi og det samme gjelder med de forskjellige plattformene du som bedrift bruker for å få nye kunder og kommunisere med ditt publikum. En nettside uten innhold gir deg som besøkende null verdi og det samme gjelder med alle de andre plattformene som man kan bruke i sin markedsføring. Vi konsumerer innhold over alt og det gir muligheter for bedrifter til å selge sine produkter og tjenester igjennom å lage innhold.
Veldig mange tenker nok at innholdsmarkedsføring kun er viktig for store bedrifter med store budsjetter men det er faktisk feil. Innhold er den perfekte og kanskje den mest effektive markedsføringen for bedrifter. Det er faktisk mulig for en liten bedrift å vokse seg stor ved bruk av innhold som markedsføring, det finnes veldig mange gode caser på suksesshistorier som bunner i fra innhold fra video, SEO eller sosiale medier.
Hvor bør man publisere innhold?
Når man skal satse på innhold så anbefaler vi at man først har laget en strategi. I prosessen med å lage strategien så burde man tenke igjennom hvilke plattformer som er viktige å satse på. Ofte er det veldig lurt å satse på en kanal først, når man mestrer den kanaler burde man begynne å spre innholdet sitt og merkevaren sin flere steder. Vi synes alltid at man burde lage innhold for Google, men når det kommer til sosiale medier burde man tenke litt taktisk. I 2020 er konkurransen skyhøy. Lager man ikke verdifullt innhold for målgruppen sin, taper man konkurransen. Nøkkelordet her er testing. Hvor du bør publisere innhold handler om hvor du har mulighet til å skinne. Kanskje sjekk ut hvor konkurransen i din bransje er minst? Prøv å tiltrekk kunder der dem er, men på måter som ikke er forventet. Vær original. vær merkevaren din og test ut alle plattformene som du selv synes det er artig å leke med.
Man klarer nok ikke å være best på innhold på alle plattformer samtidig. Hvis du akkurat skal i gang med å skape innhold for merkevaren din på nett har du sikkert en liten formening om hvor du burde være. Sørg for å prioriter den plattformen du har best sjanse til å lykkes med først. Om du burde satse på SEO, Instagram, Facebook, LinkedIn eller TikTok kommer helt ann på hva du selger og hvordan du selger det 😉
Vårt aller beste tips er å hoppe i det, produsér innhold som bare det og test i vei. Ha det gøy, vær kreativ og tenk utenfor boksen. Analyser så underveis hva som skaper engasjement og hva som skaper trafikk (alt etter hva som er hovedmålet ditt). Rapportene og all datene vil fortelle deg underveis hvor det er smart å legge trykket videre.
Artikkelen fortsetter under bildet

Hvor ofte burde man publisere innhold?
Du kan faktisk ikke publisere innhold for ofte men det burde ikke gå på bekostning av kvalitet. Du trenger ikke å publisere «rocket science» eller kun sensasjonelle nyheter, men du må ha en fin balanse her. Det er i tillegg noen forskjellige regler for de forskjellige kanalene. Hvis du skriver innhold for SEO som skal rangere så er det bedre å skrive 1 god artikkel enn 10 små artikler som ikke gir verdi. Det samme gjelder sosiale medier. Kvalitet over kvantitet. Uansett hvor ofte du publiserer innhold så vil du raskt kunne se hva slags innhold som fungerer og hva som ikke fungerer. Klarer du å produsere kvalitetsinnhold flere ganger i uken er det aller best.
Er du en av dem som ønsker å satse på innholdsmarkedsføring så er det bare å pøse på med innhold. Dette er det vanskeligste for de fleste, man er mest glad i å konsumere innhold – ikke produsere.
Mestrer du å lage godt innhold som gir verdi, jevnt over tid – vinner du kunder!
Hvordan kan man bruke innhold for å få flere kunder?
Ingen lager innhold uten å få noe igjen for det. Noen lager innhold for å påvirke, noen lager innhold for å føle seg bedre og de aller fleste bedrifter lager innhold for å selge. Uansett hva man selger så kan man selge enten direkte eller indirekte med innhold. Hvis man skal lage innhold som selger så har hver eneste plattform forskjellig utgangspunkt og ikke minst så har hver bedrift et forskjellig utgangspunkt. For en nettbutikk så kan det være nok å lage en enkel video som viser ett produkt på Instagram for å selge flere produkt. Selger du tjenester til forbrukermarkedet – for eksempel en privat psykolog kan du legge ut daglige tips på TikTok. Er du et firma som selger til bedriftsmarkedet så legg ut en enkel presentasjonsvideo av deg og hva du gjør på LinkedIn. Selger du økologiske lokale produkter så bruk Facebook og Instagram for å nå de lokale kundene.
Hvis du klarer å levere verdifullt innhold til dine besøkende, følgere eller kontakter så vil du kunne selge.
Det handler om å gi verdi og skape tillit til deg som bedrift.
Våre beste tips til deg
Selv om vi gjerne ønsker å hjelpe din bedrift med innhold så skal vi likevel gi deg våre 10 beste råd for å lage innhold til din bedrift:
- Unikt og verdifullt innhold
- Ærlighet varer lengst
- Lag en langsiktig innholdsplan
- Sett av tid til å lage godt innhold
- Analyser hvordan innholdet ditt presterer
- Engasjer deg i andre sitt innhold
Ta gjerne kontakt med oss om du trenger hjelp til strategi og produksjon av innhold. Vi tilbyr skreddersydde kurs til bedrifter som ønsker å bruke innholdsmarkedsføring
Så ikke vent – start i dag!

Hvordan kan vi hjelpe deg med innhold?
Makai tilbyr flere tjenester når det kommer til innhold. Nedenfor har vi beskrevet de forskjellige måtene vi jobber med innhold på. Om du skulle ha noen spørsmål eller ønsker som ikke er dekket så må du gjerne ta kontakt med oss.
Strategi & workshop
Hvis du er en bedrift som ønsker å lage innhold selv men ikke vet helt hvor du skal starte så er dette en utrolig fin måte å komme i gang med innhold. Vi hjelper deg med å sette opp en digital strategi og komme i gang med innhold. Vi ser på helheten og finner ut hvilke kanaler din bedrift burde satse på. Du går ut døra med en strategi og en innholdsplan som du kan implementere.
Produksjon av innhold
Noen bedrifter har ikke de menneskelige ressursene eller ønsket å lage innhold selv. Vi kan hjelpe deg med å lage og publisere innhold i alle kanaler. Sammen lager vi en strategi som gjør at du kan være trygg på ditt innhold er i trygge hender. Makai kan hjelpe deg med innhold i sosiale kanaler og selvfølgelig tekster til din nettside. Du har selvfølgelig kontroll hele veien om ønskelig.

Marianne Vikse
CEO // Spesialist digital strategi
Marianne har en bachelorgrad i merkevarebygging fra Markedshøyskolen og har arbeidet med digital strategi, søk og sosiale medier i over 10 år. Hun har jobbet med mange små, mellomstore og store bedrifter på nett. Siden 2014 har Marianne drevet sitt eget firma samtidig som hun har balansert familielivet med 3 barn. Hun fokuserer på resultater og elsker å se bedrifter lykkes på nett. Ønsker du å lykkes med din digitale strategi bør du snakke med Marianne!
Mer om innholdsmarkedsføring
Stjeler noen innhold fra din nettside?
Veldig mange bedrifter investerer masse tid i en...