Ofte i møter med kunder så er det et enten eller spørsmål når det kom til SEO og annen markedsføring. Det kommer nok av at det er vanskelig å skille mellom SEO og annen annonsering på nett. Vi må uansett ofte forklare hvordan dette henger sammen og det er er nettopp dette vi ønsker å diskutere litt i dette blogginnlegget. Spørsmålet har likevel noe for seg. Hvor mye bør man satse på SEO og hvor mye bør man satse på Google Ads? Hvordan bør fordelingen bli?

Selv om disse tingene henger sammen så bør de absolutt ikke gå fra samme pengesekk. Hvis du kjører Google Ads så bør dette i grunn ikke være noen utgift for din bedrift, det bør heller bli et sted dere henter inntekter fra. Annonser på Google skal være lønnsomme for deg som bedrift, hvis ikke så bør du ikke annonsere der. Hvis du trenger hjelp til annonsering på internett til din bedrift så kan du lese vårt blogginnlegg her.

Når man investerer i SEO så er dette en langsiktig investering, det kan ta måneder og noen ganger år før man kommer dit man vil. Hvor raskt man kommer i mål er helt avhengig av tiden og ressursene du investerer i SEO. Hvis man invester tiden og bruker de riktige verktøyene så vil man høste gevinster fra SEO.

Google Ads eller SEO?

Vi anbefaler alle å kjøre annonser på Google Ads. Grunnen er ganske greit at det er her man finner ut hvilke ord som er «lønnsomme». Man kan derfor bruke Google Ads for å finne ut hvilke ord som konverterer til salg, har høyere salgssum eller kanskje det er et produkt som gir deg høyere margin.

Mange tenker at når man rangerer som #1 i det organiske søkeresultatet så trenger man ikke å bruke en krone på Google Ads. Her mener vi at veldig mange tar feil. Selv om man tar #1 så bør man være i Google Ads så lenge det er lønnsomt. Det er slik man blir en autoritet, markedsledende og får vekst

Hvis man ikke har likviditet eller penger til å kjøre Google Ads så er det selvfølgelig helt legitimt å kjøre kun SEO. Da må du være forberedt på at det kan ta tid før du får resultater og du kan bomme på hvilke søkeord du satser på.

SEO eller Facebook/Instagram annonser?

Her er selvfølgelig det samme svaret som det over. Facebook og Instagram annonser bør være lønnsomme og absolutt være en del av din markedsplan. Så lenge du tjener penger penger på annonsene så bør du fortsette med det. Det bør ikke ha noe effekt på hvor mye eller om du bør satse på SEO.

Oppsummert

Søkemotoroptimalisering skiller seg ut i fra andre kanaler at man ikke kan måle trafikken med en gang. Google Ads og Facebook-annonser kan du sjekke effekten på med en gang. Det kan du ikke med søkemotoroptimalisering. I et lenger tidsperspektiv så kan du selvfølgelig måle trafikk og konverteringer fra organisk trafikk. Der er det en stor forskjell.

Når du setter opp et budsjett for markedsføring så bør du sørge for at du kjører lønnsomme Google Ads, Facebook og andre typer kampanjer. Samtidig så bør du investere i SEO. Det fine med søkemotoroptimalisering er at man kan gjøre veldig mye selv, alt om man vil faktisk.

Hvis du ønsker hjelp til å sette opp din SEO strategi, annonsering eller digital strategi så hjelper vi deg gjerne. Du kan enkelt ta kontakt med oss her for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med din markedsføring.

11 SEO TIPS

Ole Petter har laget en liste med sine 11 beste SEO-tips. Få dem på e-post ved å legge igjen e-postadressen din her.

Takk. Om få minutt vil du motta 11 SEO tips på e-post.