Prosessen med å migrere en nettside til et nytt domene eller til en ny versjon av ditt domene er enkelt. Veldig mange ganger så er dette gjort med noen få klikk og så har man nettsiden på nytt domene. Det mange ikke tenker på er hvordan dette påvirker dine rangeringer og hvordan søkemotorene reagerer på migrasjonen.

Derfor har jeg laget en sjekkliste til deg som vurderer, planlegger eller skal migrere en nettside. En migrasjon av nettside kan påvirke din SEO positivt og negativt. Det er derfor ekstremt viktig å gjøre det riktig så man ikke mister rangeringer som kan være vanskelig å få tilbake.

Husk at om du skal flytte en nettside så kan det være greit å ha en rådgiver som hjelper deg å sørge for at det ikke går ut over din bedrifts rangeringer i Google. Ta gjerne kontakt med oss for å få et uforpliktende tilbud om hvordan vi kan hjelpe deg!

Sjekklisten

Jeg har laget sjekklisten i punkter så du raskt kan gå igjennom og gå tilbake igjen på de punktene som du kanskje ønsker å bringe videre til andre i din organisasjon.

Er det nødvendig å migrere nettsiden?

En migrasjon innebærer mye risiko uansett hvordan du gjør det og hvem som gjør det. Man bør derfor ha en god grunn til å ta denne risikoen. De vanligste grunnene til at man ønsker å migrere en nettside på nytt domene eller ny versjon av domene er:

  • Når du skal bytte over fra http til https (hvis du ikke har gjort dette så bør du gjøre dette)
  • Ved oppkjøp av konkurrenter som man ønsker å bake inn i en allerede eksisterende tjeneste/nettside
  • Når man har behov for en rebranding av ulike årsaker

Den eneste grunnen av de ovenfor som definitivt vil gi en SEO-verdi er når man flytter over til https. De andre årsakene har ingen umiddelbar positiv effekt i seg selv. Dersom en rebranding kommer til å gi mye presse og lenker så kan det gi veldig god SEO-verdi. Det samme gjelder om man baker inn et oppkjøp som igjen vil gi mye lenker til den «nye» siden.

I mange tilfeller så kan det være bedre å bevare domener og nettsider inntakt istedenfor å redirecte dem til en ny eller annen nettside. Spesielt hvis nettsiden du vurderer å migrere har veldig gode rangeringer, da er dette en risiko som det kanskje ikke er verdt å ta.

Bruk en testserver

Veldig mange ganger når jeg snakker med folk som har gått igjennom en migrasjon så klager de på at dukket opp masse feil når de gjorde migreringen. I de aller fleste tilfeller så kan man unngå dette dersom man først setter opp siden på en testserver. Her kan man kontrollsjekke at alt fungerer optimalt og man begrenser sjansen for feil.

Få en oversikt over alle nettadresser

Før du migrerer nettsiden så bør du sørge for å ha oversikten over alle URL på din nettside. Du kan bruke et SEO-verktøy som screaming frog for å «crawle» nettsiden din selv. Du kan lagre en kopi av crawelen.

Dersom du finner døde lenker som peker til en 404 side på det gamle domene. Da kan du fjerne disse.

Hvis du legger alle aktive nettadresser i et regneark så har man et godt utgangspunkt når man skal redirecte sider senere. Jeg anbefaler at man også her bruker Google Search Console. Her kan få et overblikk over lenker som feiler og som kan slettes.

Velg riktig tidspunkt på migrasjonen

Hvis du har masse kunder mellom 08:00 og 16:00 så er det veldig dumt å migrere siden da. Det beste er om dette gjøres sent på kvelden, så man har natten til å fikse eventuelle problemer som dukker opp.

Sett opp Google Search Console

Før du gjør noe på den nye siden så bør du aktivere Google Search Console. Du kan lese hvordan du gjør dette her.

Redirect alle gamle nettadresser til nye

Når man har migrert siden så må man med en gang aktivere redirects. Hvis du har laget en oversikt over gamle URLer som beskrevet ovenfor så kan du lage en ny kolonne ved siden av å skrive inn de nye. Hvis du har en utvikler så kan han/hun fikse det for deg.

Om du har WordPress så kan du bruke et plugin som gjør nettopp dette.

Behold din analytics konto

Selv om du har skiftet domene så må du beholde din Analytics konto. Grunnen er ganske enkel at dette er det beste verktøyet å bruke til å måle eventuelle tap av trafikk. Det er ikke noe bedre verktøy enn din Analytics-konto til nettopp dette.

Oppdater alle interne lenker

Når man har redirecta alle sider så bør man prøve å gå igjennom internlenkingen for å lenke direkte til de nye nettadressene. Hvis du har samme struktur som på den gamle siden så kan du bruke databasen for å gjøre dette. Hvis du har ny struktur så må dette gjøres manuelt, da kan det være en veldig stor jobb, men absolutt verdt det.

Hvis man ikke gjør dette så vil siden laste tregere og det kan slå ut negativt på SEO.

Gjør outreach til de som lenker til deg

Selv om en redirect skal overføre lenkeverdi så er det tryggest å få flest mulig til lenke til det nye domenet. Jeg ville da laget en mal som ser ut slik:

Hei,

Vi skal flytte nettsiden våres over til et nytt domene. Jeg ser at du lenker til oss fra denne artikkelen. Det setter jeg utrolig pris på og lurer på om du kan endre denne lenken til det nye domene?

Mvh

Ole Petter

Hvis nettsidene som lenker til deg er noen med bånd til bedriften eller organisasjoner så bør epostene selvfølgelig tilpasses slik.

Oppdater alle sosiale profiler og kataloger

Du bør sørge for at alle sosiale profiler, oppføringer og kataloger lenker til det nye domene.

Meld flytting til Google

Når du har kontrollsjekket og gjort alt du kan for å få en «smooth» overgang så kan du bruke Google sin «flyttemelding». Du må ha begge sidene bekreftet i Google Search Console for å gjøre dette. Hvis du ønsker å melde om adresseendring så kan du gjøre det her.

Behold kontroll over det gamle domene

Veldig mange som flytter en nettside ser seg ferdig med jobben når jobben er gjort. Det er veldig viktig at man holder på domene selv når det ikke er indeksert lenger.

Hvis man gir opp et domene så risikerer man at andre tar i bruk det senere og man kan aldri være sikker på at alt av lenkeverdi er «videreført».

Oppsummering

Det er utrolig mange ting å passe på når man skal migrere en nettside. Det aller viktigste er at man følger med og gjør tiltak for å adressere eventuelle problemer som måtte komme. I tillegg så er det viktig at man gjør en skikkelig jobb med redirects og at man prøver å flytte over så mange av de eksterne lenkene som mulig.

Denne listen kunne sikkert blitt lenger, hvis du har noen innspill eller noe jeg har glemt så kommenter gjerne.

11 SEO TIPS

Ole Petter har laget en liste med sine 11 beste SEO-tips. Få dem på e-post ved å legge igjen e-postadressen din her.

Takk. Om få minutt vil du motta 11 SEO tips på e-post.